Tekst og foto av Erik Borg

Endelig lyktes Andreas Vistnes Myklebost til fulle. Det ble det NM-medalje av. Etter mesterstykket kom to av tidenes største o-løpere med tanker om hans store veivalg utenfor skogen.

Andreas Vistnes Myklebost har denne sesongen stort sett vært av de aller beste i eldre junior. I sesongens siste NM klatret han høyere opp enn noensinne med bronse på mellomdistansen  under NM-uka i Iveland i Agder.

– Dette er veldig deilig, men det har ikke helt gått opp for meg ennå, smiler Andreas.

Alfred Bjørnerød fra Moss vant H19–20. 47 sekunder var avstanden mellom vinneren og Sandnes-toppen.

– Jeg hadde litt smårusk underveis så jeg trodde egentlig ikke at prestasjonen var så bra da jeg nærmet med mål, men på oppløpet oppfattet jeg at Sandnes-gjengen ropte at jeg unna ta medalje.

Andreas ga alt og gjorde lørdagen til utrolig jubeldag. Medaljen ble tatt i en helt ny drakt. De kom til NM-uka fra Sandnes med tog på fredagen. Om noen dager flytter medaljevinneren til Halden for å utvikle seg som orienteringsløper.

Verdensmesterne har tanker om bronsevinnerens valg

Kasper Fosser er blitt verdensmester de siste tre åren. Holger Hott er verdensmester både individuelt og

Holger Hott, Andreas og Kasper Fosser

i stafett. Sistnevnte var også av løypeleggerne under NM-uka. De to stjernene har sine tanker om Myklebosts snarlige flytting østover i landet for å bli en enda bedre o-løper.

– Det er smart å komme seg ut av hjemme-terrenget, sier Holger Hott.

Men mens Andreas reiser til Halden, velger de fleste norske o-juniorer for tiden å studere i Trondheim.

– Det er en kjempefordel å velge Halden, først og fremst på grunn av forholdene gjennom vinteren med mye barmark. Det kan dermed trenes mye mer med kart enn i Trondheim. Men det er tøft å ta det valget. Jeg gjorde litt av det samme selv. Jeg reiste til Göteborg etter videregående mens de andre reiste til Trondheim, sier Kasper Fosser.

Ikke som far

Andreas hadde forberedt seg grundig til NM-uka med mange treninger og flere konkurranser i Agder. Han visste hvordan det skulle orienteres som å løpe omvei på stier av og til i stedet for å kjempe seg fram korteste vei.

– Han var veldig trygg på hva som skulle gjøres, sier far Jon Myklebost.

Far reiste selv til Trondheim etter videregående.

– Det er bedre å gjøre som Andreas gjør og reise til Halden hvis du ikke er ferdig utviklet o-teknisk.

Gruppeleder Rune Christiansen berømmer Andreas for knallhard og god jobbing over lang tid. Slikt gir avkastning.

Lørdag kveld ble medaljen feiret i Rogalands-gjengen med is!

Viktig erfaring

O-gruppe-leder Rune har ikke noe i mot flyttingen til Andreas og andre talent i laget.

– Det er viktig at de unge kommer seg ut og får erfaring. I det lange løp gavner det oss at våre utøvere tester nye miljø og terreng. Vi er glad i både de som reiser og de som er igjen, smiler Rune.

– Er det tanker om senior-satsing?

– Vi har ingen tanker elitesatsing for senior før det måtte være naturlig. Så må vi ta vare på foreldrene til de som flytter ut og beholde dem i miljøet. Vi arbeider med å ha et eget tilbud for voksne i laget.

Mye å forsvare

Om knapt to uker norgescupavslutningen og junior-NM-stafetten i Tromsø. Sandnes har sølv å forsvare i gutteklassen.

Sandnes første lag på NM Stafett: Kalle, Andreas og Jone

På seniorstafetten i Iveland ble juniorguttene Jone Valdal, Andreas Vistnes Myklebost og Carl Gustav Jongenburger nummer 21. Det var en sterk prestasjon og ble også premie.  Andrelaget med Børge Nilsen Berg, Markus Richter og Sigurd R. Oftedal kom på plass 35 Nesten 70 lag deltok.

NM langdistanse

D17-18, 5 910 m: 1) Maria Strømdal Wik, Freidig, 57.55, 3) Anna Taksdal, Ganddal IL, 1.00.42, 15) Amalie Wathne Thingbø, 1.11.42, 26) Alva Christiansen, 1.22.15.

H17-18, 6 820 m: 1) Andreas Myrvold Skovlyst, Kongsberg OL, 49.51, 11) Jone Valdal, 58.56.

H19-20, 9 850 m: 1) Martin Vehus Skjerve, Frol IL, 1.15.00, 6) Andreas Vistnes Myklebost, 1.19.19, 20) Børge Nilsen Berg, 1.34.12, 21) Carl Gustav Jongenburger, 1.34.13, 26) Markus Richter, 1.44.31.

NM mellomdistanse

D17-18, 2 740 m: 1) Anna Taksdal, Ganddal IL, 24.15, 12) Amalie Wathne Thingbø, Sandnes IL (Rogaland), 28.56, 36) Alva Christiansen, Sandnes IL (Rogaland), 42.53.

H17-18, 3 560 m: 1) Vebjørn Bergh-Hansen, Byåsen IL, 26.39, 9) Jone Valdal, Sandnes IL (Rogaland), 29.02.

H19-20, 3 790 m: 1) Alfred Bjørnerød, OK Moss, 27.00, 3) Andreas Vistnes Myklebost, Sandnes IL (Rogaland), 27.47, 16) Carl Gustav Jongenburger, Sandnes IL (Rogaland), 33.08, 26) Markus Richter, Sandnes IL (Rogaland), 36.01, 33) Børge Nilsen Berg, Sandnes IL (Rogaland), 41.13.

H21 B-Finale, 4 120 m: 1) Nils Tveite, NTNUI, 29.00, 14) Sigurd R. Oftedal, Sandnes IL (Rogaland), 33.53.