Sandnes Idrettslags første æresmedlemskap ble tildelt Kjell Rostrup i forbindelse med lagets 25 års jubileum i 1971. Kjell var på mange måter den store ildsjelen i idrettslaget, og når noe skal refereres til fra 40-50-60 eller 70 tallet så dukker til stadig Kjells navn opp.

• Kjell Rostrup (1919-1979)

Ved 50 års jubileumsfesten i 1996 ble det utdelt ytterligere 5 æresmedlemskap. Også dette til personer som har satt tydelige spor etter seg og som fortsatt betyr mye for laget. De 5 var:

• Ola Sægrov
  • Sigurd Sirevåg
  • Alf Hansen (1932-2019)
  • Alfred Klungtveit (1931-2018)
  • Torolf Sunde (1925-2014)

I 2006 ble følgene utnevnt til æresmedlemmer i Sandnes IL

• Gudmund Buøen
  • Kristian Bøe (1949-2020)
  • Øyvind Røberg

Under NM i Stafetter på Sandnes stadion 26. mai 2013 ble Kenny Rettore utnevnt til Sandnes idrettslags 10. æresmedlem.

Under NM i friidrett på Sandnes stadion 26. august 2017 ble Henrik Ingebrigtsen utnevnt til Sandnes idrettslags 11. æresmedlem.

i forbindelse med sesongavslutningen for friidrettgruppa den 30. oktober 2019  ble Gjert Ingebrigtsen og Else Storhaug utnevnt til æresmedlemmer nr 12 og 13 i Sandnes idrettslag. Storhaug er den første kvinnen som utnevnes til æresmedlem.

I forbindelse med åpningen av  Jakobløypa den 12. oktober 2023 ble Filip Ingebrigtsen og Jakob Ingebrigtsen utnevnt til æresmedlemmer nr 14 og 15 i Sandnes idrettslag.

For å bli æresmedlem må vedkommende tidligere ha mottatt SI-Bragden, og etter denne tildelingen fortsatt ha ytt laget spesielt store fortjenester, enten idrettslig, administrativt eller begge deler. ( ref lagets lover §3.)

Æresmedlem tildeles en medalje i gylt 830 sølv. Medlemmets navn graveres på agrafen. På forsiden loddes et SI merke i emalje. Rundt dette graveres æresmedlemskapet og dato for utdeling. Æresmedlemmer utnevnes ved 5 årige fester etter innstilling av en oppnevnt komite som legger innstillingen frem for årsmøtet i laget.

Fra venstre æresmedlemmene Kristian Bøe, Sigurd Sirevåg, Kenny Rettore, Gudmund Buøen, Else Storhaug og Gjert Ingebrigtsen samt vinner av SI-Bragden, Jakob Ingebrigtsen