Else Storhaug ble i dag tildel Sparebankstiftelsen SR-Bank’s ildsjel pris for 2019. Else har gjort en ekstraordinær innsats for idrettslaget gjennom en årrekke, og da er det ekstra stas når Sparebankstiftelsen SR-Bank overrekker kunst til Else laget av Ingrid Haukelidsæter og kr. 25.000,- som skal gå til arbeid blant barn og unge i friidrettsgruppen. Innstillingen til prisen kan du lese under bildet

Geir Eikeskog, Else Storhaug og Merethe Stensland Bratland fra SR Bank Sandnes

I instillingen til prisen står det:

Else er en pådriver for bedre folkehelse. Hun er også engasjert på Frivillighetssentralen hvor hun hjelper eldre med opplæring på pc og nett. Under NM i fridrett nå i 2017 var hun assisterende stevneleder, i tillegg var hun aktiv i EM i friidrett som ble holdt i 2019.

Else Storhaug er 76 år og aktiv i friidrettsgruppene i Frøyland IL og Sandnes IL. I 1979 startet hun som oppmann i friidrettsgruppa i Frøyland IL der hun etter hvert ble leder. Siden 1990 har Else hatt ansvaret for idrettsmerket i friidrettsgruppa der; i 1984 gjekk ho inn som styremedlem i Rogaland friidrettskrets, og i perioden 1989 -1995 satt Else som leiar og dermed også som medlem av landsstyret i Norges Friidrettsforbund; i 1994 ble hun leder i Jentebølgekomiteen. De siste årene har Else vært med som medlem av komiteen og er aktivt med å arrangere løpet kvart år; siden 1994 har hun vært med å drive Jærjentejoggen; gjennom flere tiår har hun vært dommer på friidrettsstevne og hun har ofte vært stevneleder på stevne arrangert av Friidrettskretsen, Frøyland IL og Sandnes IL; Else har også vært dommer i flere UM og NM; og de siste 3 årene har hun drevet en trimgruppe for pensjonister. Else er en av grunnpilarene i Sandnes Idrettslag sin friidrettsgruppe, som er blant de større i landet.

Else er den første som kommer på stadion og den siste som går når det blir arrangert friidrettsstevner på stadion.

Hun er en humørfylt og utprega ja-menneske som tar ansvar og stiller opp sent og tidlig for små og store. Else er den som kommer med trøstens ord til jenta som falt rett etter start på 600m da det ble litt knuffing. Hun finner selvsagt plass i neste heat og passer på at hun får rett plasseringsnummer ved målgang.

Som fast stevneleder er Else høyt og lavt, og en ser henne typisk løpende i full fart over grasmatta, enten på vei til start ordner med startlisten eller på vei tilbake med viktige beskjeder til sekretariatet. Else var også med å starte «Jentebølgen» – et løp for amatører og aktive som finner sted i Sandnes hvert år. Det er flere hundre deltakere i løpet.