Desember er godt i gang og julehøytiden nærmer seg og denne tiden er ofte en tid for refleksjoner og takknemlighet. Jeg vil si at vi er svært privilegerte i Sandnes Idrettslag, først og fremst av hensyn til menneskene i tilknytning til laget.
Vi har i dag 700 medlemmer i laget i aldrene 6-93 år og med store barnegrupper på hvert alderstrinn med opptil 50 barn i hvert kull.
I løpet av august inviterte vi ca. 160 nye barn til klubben da vi avviklet all form for ventelister. Det er svært viktig å være et lag slik at alle som har lyst å drive friidrett får lov til dette uansett nivå.

Vi har veldig god aktivitet i ungdomsgruppen, både blant de som satser tungt på idretten, og de som først og fremst ønsker å ta del i et sosialt miljø hvor en ikke har konkurransefaktoren tilstede.

Medaljedrysset har vært markant både i UM, NM Junior og de øvrige av årets nasjonale mesterskap. Våre juniorer har representert Norge under flere Nordiske Mesterskap og landskamper. I 2024 har vi seks utøvere som er en del av Juniorlandslaget.

Mosjonsgruppen holder stand med mange aktive, og verdenseliten er representert som aldri før. Av store høydepunkter må vi nevne Jakob Ingebrigtsen sitt fantastiske gull i VM på 5000m, samt sølv på 1500m. I tillegg har han satt to verdensrekorder og flere europarekorder denne sesongen.

100 mennesker i tilknytning til laget vårt satt på tribunen under Bislett Games da Narve Gilje Nordås løp under den magiske 3.30 grensen på 1500m og ble den andre nordmannen gjennom tidene til å klare denne bragden. Han fikk også en særdeles velfortjent bronse på 1500m under VM.

Vi venter spent på NM, EM og OL neste år for å se hva de klarer å oppnå der.

Vi satser som vanlig tungt på arrangement. En kan vel si at NM Junior med rekorddeltagelse i august var et høydepunkt i 2023. Mange flotte idrettsutøvere fra fjern og nær, fant veien til Sandnes stadion. Vi fikk overvære mange store og små idrettsprestasjoner og mye idrettsglede. Mange tusen dugnadstimer ble lagt ned her fra våre fantastiske frivillige, dommere og funksjonær. Dette i tillegg til et flott arbeid fra Hovedkomiteen og Konkurransekomiteen.

I tillegg til våre utallige banestevner, arrangerer vi også mosjonsløp som eksempelvis Sandnesløpet og Tinestafetten. Begge med ny deltakerrekord i år.

På kalenderen for 2024 står det to Norgesmesterskap i Sandnes. Først varmer vi opp med innendørs UM 8-10 mars, før det braker løst med hoved NM i Friidrett 27-29 juni. Vi gleder oss voldsomt til dette. Det er en stor glede å se tribunene fylles opp av feststemte familier og idrettsinteresserte. Vår nasjons fremadstormende friidrettsutøvere skal entre stadion, noen av dem blant de aller fremste i verden. Alt dette sendes i beste sendetid på NRK. Flere hundre frivillige er i sving til enhver tid. Alle sammen med et felles mål om å lage det beste mesterskapet noen gang. En kjenner allerede på både stolthet, spenning og nervøsitet et halvt år før flaggene heises til topps på Sandnes Stadion.

Ingenting av dette vil le vært mulig uten den imponerende innsatsen som blir lagt ned i laget på alle nivåer. Trenere stiller trofast opp på ettermiddager, kvelder, helger og på reiser for å sørge for at alle våre utøvere får den beste oppfølging til enhver tid.
Våre frivillige stiller opp uansett vær på alle våre stevner.  Styret, komiteer og oppmenn gjør en fantastisk jobb for å administrere og legge til rette for all aktivitet i laget.

Til slutt vil jeg rette en ekstra takk til Sandnes kommune som legger så godt til rette for friidrett og mesterskap i Sandnes og våre kjære samarbeidspartnere og sponsorer. For hva skulle vi vel ha gjort uten dere? Dere er med på å danne et økonomisk grunnlag for aktivitet og bredde.
I tillegg til å bidra økonomisk, med produkter eller kompetanse, viser dere også et engasjement og en genuin interesse. Sammen med dere danner vi et flott fellesskap. Vi setter dere alle svært høyt og håper på et fortsatt godt samarbeid i årene som kommer.

Med dette vil vi ønske dere en fin førjulstid og en flott julefeiring sammen med deres familier og venner. Vi ser frem til et nytt år i sammen i 2024.

Riktig god jul og godt nytt år!

Gunbjørg Herveland

Daglig leder.