Sandnes IL friidrett har i 2022 virkelig befestet sin sterke posisjon i norsk friidrett. Både damelaget og herrelaget endte på en fantastisk andreplass i årets lagserie! I tillegg endte veteranene på en flott andreplass i herreklassen og sjetteplass i kvinneklassen.

Kort om lagserien (https://www.friidrett.no/aktivitet/lagserien/)
I en individuell idrett som friidrett gir lagserien en ekstra dimensjon.

Lagserien kan være en stimulans til en økt klubbsamhold, nettopp ved at det er en lagkonkurranse. I tillegg stimulerer den til økt aktivitet ved at hver utøver kan delta med fem resultater. Det innebærer ofte at en enkelt utøver hjelper klubben sin ved å delta i andre øvelser enn hva han/hun normalt gjør.

Lagserien har tradisjoner helt tilbake til 1950. I dag er lagserien delt inn i tre divisjoner, og kort fortalt settes resultater fra utøvere innen en klubb sammen til et lag basert på noen enkle regler og prinsipper.

H122.png
Førstedivisjon herrer

Herrelaget ble igjen nr. 2 i førstedivisjon (øverste divisjon) for fjerde år på rad. Det var igjen bare Oslolaget Tjalve som var bedre enn oss. Avstanden opp til Tjalve er betydelig mindre enn det var i 2021, og vi var heller ikke langt bak vår bestenotering fra 2013 hvor vi vant lagserien.

K122.png
Førstedivisjon kvinner

I kvinneklassen imponerte vi virkelig! Norges Friidrettsforbund skriver: «Den store positive overraskelsen er Sandnes som nyopprykket lag klatrer helt opp på andreplass, første gang noensinne på pallen og med en forbedring av sin poengrekord på rundt 1.700 poeng.»

Veteranserien

Vi har også veteraner som hevder seg i norgestoppen!

Herrene ble nummer to, som vi også ble i 2021. Tønsberg FIK vant veteranserien og har nå vunnet de siste fire årene.

Kvinnene ble nummer seks med en poengsum på 8663.