For en sesong det har vært, og nå som friidrettssesongen 2018 ebber ut, er vi allerede godt i gang med detaljplanlegging av 2019 sesongen. Sandnes idrettslag vil også kommende sesong være en betydelig arrangør, og på terminlisten er det hele 23 arrangementer, alt fra små stevner, mosjonsløp, kretsmesterskap, Norgesmesterskap og til Europamesterskap for landslag.

Det har vært et meget godt år for friidrettsgruppa, med et høyt aktivitetsnivå og sterke resultater. Både bredden, toppen og mangfoldet i friidrettsgruppa er fortsatt sterk, og dette er resultater av godt og hardt arbeid gjennom mange år.

• Vår medlemsmasse, har i løpet av året vokst markant og med en medlemsvekst på 28% er friidrettsgruppen større enn noen gang. Mye av økningen skyldes at vi opprettet løpegruppe for mosjonister i november 2017, men også et langvarig arbeid med rekruttering gjør at vi har fulle grupper med barn og en økende ungdomsgruppe.
  • Kompetansehevning er viktig, både for å kunne ivareta våre utøvere, men også for å kunne avvikle arrangementer av høy kvalitet. Vi har i år utdannet 19 nye dommere, samt økt kompetanse på trenersiden gjennom kurs og seminarer.
  • Arrangementer er viktig for å ha et vitalt idrettslag. Vi tar nå på oss et stort ansvar, sammen med kommunen og friidrettsforbundet, ved å arrangere EM for landslag i friidrett (ETCH) 9.-11.august. Gjennom ETCH får vi vist friidrett på høyt nivå i vår region, men også heve vår kompetanse; det vil kunne underbygge vår strategi om å arrangere større stevner hvert 2. år fremover.
  • Vi har Internasjonale stjerner i vårt idrettslag, som gir av seg selv og bidrar til å skape friidrettsinteresse, både lokalt, regionalt og nasjonalt. Vi er heldig som har Ingebrigtsen som en del av vårt treningsmiljø. Internasjonalt har Ingebrigtsen tatt hele 7 medaljer, derav to EM gull av Jakob på 1500m og 5000m i Berlin og to EM gull i terrengløp nå nylig av Filip og Jakob. Filip satte også ny norsk rekord på 1500m med tiden 3,30,01.
  • De Sportslige resultatene er fortsatt på et høyt nasjonalt nivå, der vi er i toppdivisjonen i lagkonkurransen for både kvinner og menn. Vi har i løpet av året tatt 19 medaljer i senior NM mesterskaper og 15 medaljer i ungdomsmesterskaper. Vi har også veteraner som hevder seg godt i sin aldersgruppe, med 13 medaljer i veteranklassene i NM.
  • Det blir flere fokusområder i 2019, og et viktig område blir å finne løsninger for at flere barn skal kunne ha et friidretts tilbud i Sandnes IL. Et annet viktig område er å sikre at våre arrangementer blir avviklet på en kvalitetsmessig måte slik at det gir gode opplevelser for utøvere, trener og publikum.
Topp, bredde og mangfold i friidrettsgruppen i Sandnes IL

Over er noen av høydepunktene gjennom 2018 omtalt, men vi må også huske høydepunkter den enkelte utøver selv sitter igjen med, det være seg nye personlige bestenoteringer, andre prestasjoner eller opplevelser.

Vi er stolt av hva vi har fått til i friidrettsgruppen Sandnes idrettslag, og er klar for en ny sesong.

Takk til alle medlemmer for at dere velger SI, men også en stor takk til samarbeidspartnere og andre støttespiller som har tro på arbeidet vi gjør.

Følg oss på facebook  siden, og spre gjerne til folk du kjenner.

Ha en riktig god jul og et godt nytt år i tiden som kommer.