I god dugnadsånd gikk alpintgruppen i Sandnes IL sammen med Skiforeningen i Stavanger og Jæren Alpinklubb for å få unnagjort sesongens ryddeøkt i Ålsheia. Det har blitt en tradisjon hver høst at alle alpintklubbene med Sirdal Skisenter som arena går sammen om å få ryddet heistrase og løyper for busk og kratt som har vokst opp gjennom sommeren. I år hadde vi også en gjeng som tok for seg noen områder litt utenfor løypene også slik at det skal bli litt kjekkere for de som liker seg ute i løssnøen også.

På folkemunne har «dugnad» nesten blitt et litt negativt ladet ord som mange forbinder med kjipt arbeid eller salg av sokker og toalettpapir. For at alpintgruppen i Sandnes Idrettslag sin aktiviteter skal gå rundt er vi avhengige av stor dugnadsinnsats blant foreldre i klubben. Men hos oss skal dugnad være motiverende, sosialt og kjekt. Og alle våre dugnader er forbundet med en eller annen form for aktivitet i frisk luft og i kombinasjon med litt mer fornuftig arbeid.

I dag har det blitt ryddet stein, sagd ned trær og buskas, klippet ned kratt og småbjørk i hele heistraseen og «storslalåmen» slik at snøen skal legge seg jevnt og fint og tråkkemaskinen komme greit til uten å røske opp busker og stein fra underlaget. En viktig dugnad som ikke bare kommer alpinistene til gode, men også alle de andre gjestene i Sirdal Skisenter gjennom vinteren.

Mens foreldrene tok turen rundt i Ålsheia koste alle alpinistene seg i klatreparken Høyt og Lavt i Tjørhomfjellet. Nå som det er en stund siden alle barna har vært samlet i skibakken er det utrolig kjekt med en sånn dag der de får være litt sosiale før vinteren starter. Et utrolig bra tiltak for å bygge gode sosiale relasjoner mellom utøverne og på tvers av klubbene.

Dugnaden ble avsluttet med felles grill ved klatreparken.